Nya nordiska näringsrekommendationer betonar helhet och kvalitet?

"Den som vill minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, cancer, övervikt och typ 2-diabetes ska äta mer grönsaker, frukt och bär, fisk, oljor och fullkorn. Och mindre läsk, godis, vitt mjöl, rött kött, chark och smör. Det är slutsatsen av de nya gemensamma nordiska näringsrekommendationerna".

Idag lanserades de nya Nordiska näringsrekommendationerna (NNR). 

Fortfarande verkar det ligga andra intressen bakom råden än bara hälsa (mjölk- och spannmålsindustrin tex), men några saker tycker jag låter vettiga. Tex ska vi öka intaget av D-vitamin, äta mer fisk, bär, grönsaker och undvika socker och vitt mjöl.

Allt kan väl inte ändras på en gång - men förhoppningsvis dröjer det inte så många år tills man även rapporterar och varnar för skadorna som det innebär med fullkorn, baljväxter och magra mejeriprdukter för otroligt många människor. 

Nyheter i NNR

  • Mer fokus på helheten i kosten, det vill säga vilka kostmönster, som är hälsosamma.
  • Mer fokus på vilken typ av fett och kolhydrater man bör äta än hur mycket.
  • Mer fokus på vilka livsmedel som bidrar med olika fetter och kolhydrater, i form av kostfibrer och socker.
  • Utrymmet för enkelomättat fett, som finns i till exempel olivolja, rapsolja och nötter, har ökats något. På grund av det justeras rekommendationen för det totala fettintaget till 25-40 procent av energiintaget (tidigare 25-35 procent), medan rekommendationen för kolhydratintaget ändras till 45-60 procent av energiintaget (tidigare 50-60 procent).  Energifördelningen har alltså blivit mer flexibel i och med att gränserna har vidgats.
  • Det rekommenderade intaget av vitamin D har höjts för barn över två år, vuxna och personer över 75 år. Även selenrekommendationen har höjts

Källa: Livsmedelverket