Graviditet och paleo

Jag ser på graviditeten som det enda tillfälle i livet som jag helt kan påverka mitt barns näringsintag. Det jag äter är precis detsamma som mitt ofödda barn får i sig och det är därför extremt viktigt att jag äter nyttig mat och inte slösar kalorier på sådant som inte ger någon näring. Det resonemanget ökar min motivation att undvika sådant som inte är bra för kroppen och istället välja så näringsrik mat som möjligt. Jag har dessutom turen att ofta vara sugen på väldigt bra mat, så det är ingen uppoffring. Det som inte är strikt paleo och som jag ätit under mina graviditeter är getbaserade mejeriprodukter. Getmjölk är mer likt människomjölk och innehåller inte alls samma negativa inflammatoriska ämnen som komjölk gör.
Vad ska man äta?
 
Jag tror givetvis att man ska äta den den mat som vi ätit under vår utveckling! Mycket fisk, grönsaker, nötter, paleo helt enkelt! Tänk dock på att kontrollera att fisken inte är sådan som fiskats där det är stora risker för gifter, såsom exempelvis Östersjöfisk.
 
Forskning visar att man kan minska risken för havandeskapsförgiftning hos modern och astma hos nyfödda genom att äta mycket fisk och undvika "lightprodukter" under graviditeten. Under en studie har man följt kostvanorna hos 50 000 gravida kvinnor. Man fann då att, de som aldrig eller sällan åt fisk under de tre första månaderna av graviditeten hade dubbelt så stor risk att utveckla havandeskapsförgiftning jämfört med de som åt fisk regelbundet under tidig graviditet. De gravida kvinnorna ombads fylla i kostenkäter tre gånger under de första tre månaderna av graviditeten . Även efter redovisning av andra faktorer av kvinnornas livsstil som skulle kunna påverka resultaten, fann forskarna ett starkt samband mellan en kost fattig på fisk och havandeskapsförgiftning. 
 
Dubbelt så många kvinnor som i alla tre enkäter sagt att de aldrig åt fisk hade havandeskapsförgiftning , jämfört med dem som hade ätit fisk minst en gång i veckan under den första trimestern. Man vet dock inte om resultatet är kopplat till vitamin D eller fiskolja, men man misstänker starkt att det är D-vitamin som har en gynnsam effekt på inflammatoriska processer i den kvinnliga kroppen. Tidigare studier tyder också på att att D-vitamin har en effekt på graviditeten. Forskare vet exempelvis att kvinnor som blir gravida under hösten och bor i Norden har en ökad risk för att utveckla havandeskapsförgiftning, eftersom de då inte får i sig vitamin D från solen.
 
Det kan därför vara bra att ta tillskott av extra D-vitamin. D-vitamin har varit väldigt mycket i media sedan de nya Nordiska näringsrekommendationerna (NNR) släpptes för några veckor sedan. Vi behöver tillskott på D-vitamin under de månader då vi inte vistas mycket i direkt solljus.  Jag har ätit extra B-vitamin och D-vitamin under mina graviditeter. B-vitamin är dels folsyra som gravida rekommenderas äta, men eftersom jag undviker rött kött, tror jag att det kan vara bra att få i sig lite extra B12 också. För de som inte äter mycket fisk är det även bra med fiskoljekapslar. Själv äter jag väldigt mycket fisk, så jag tror inte att jag har något behov av det.
 
Studier har visat att mammans intag av nötter under graviditeten (obs! ej jordnötter som är en baljväxt) kan minska risken för astma hos barnet.
 
Vad ska man undvika?
 
Socker, lightprodukter och halvfabrikat. Jag tror abslout att det är bra att även undvika spannmål, baljväxter och komjölk under graviditeten eftersom att upptaget av en mängd näringsämnen såsom järn, kalcium, zink och magnesium försämras av spannmål och mjölk enligt Staffan Lindeberg (Maten och folksjukdomarna). Han menar även att "Järnstatus påverkas endast i liten utsträckning av matens järninnheåll medan absorptionen har större betydelse" Lindeberg (Maten och folksjukdomarna).s. 197
 
En annan ny dansk studie visar att " light-läsk" också ha en negativ effekt på fostrets utveckling i livmodern. Om en gravid kvinna ofta dricker "lightläsk" ökar risken för att hennes barn utvecklar astma vid sju års ålder med 30 procent . En annan forskargrupp har tidigare funnit att ett sju år gammalt barn också har en ökad risk att ha utvecklat astma om mamman åt mycket fettsnål yoghurt under graviditeten.
 
Det finns en hel del resonnemang om att man som gravid ska "unna sig" det mesta och att kroppen själv visar vad den behöver av vad man blir sugen på.  Jag ställer mig ganska skeptisk till ett sådant förenklat påstående. Exempelvis är det många som blir sugna på glass - betyder det verkligen att kroppen behöver just glass? nej antagligen inte. Däremot kanske man behöver få upp blodsockret som är för lågt efter en sockerdipp, eller man kanske behöver få i sig mer energi, men glass, nej det har barnet inget behov av. 
 
Vi vet att kosten spelar roll både för fostret och mamman. Det finns en mängd faktorer som kan påverka att man helt enkelt inte klarar av att äta "perfekt" under graviditeten. Exempelvis kan det vara extremt illamående. Då äter man nog helst det som man får behålla helt enkelt. Att rekommendera att äta nyttigt och bra mat under graviditeten är just en rekommendation och varje kvinna måste ju anpassa kosten efter sina egna möjligheter.